بازاریابی شبکه ای برای کسب و کارها

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یک راه قدرتمند برای رسیدن به مشتریان و پیش‌نمایش مشتریان برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای است. افراد برندها را در شبکه‌های اجتماعی کشف می‌کنند، درباره آن‌ها می‌آموزند، آن‌ها را دنبال می‌کنند و از آن‌ها خرید می‌کنند. بنابراین، اگر در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکداین حضور نداشته باشید، خیلی چیزها  را از دست می‌دهید! بازاریابی عالی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد و باعث تشکیل پیروان وفادار برند  شما شده و حتی ممکن است باعث افزایش فرصت‌ها و فروش شود.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست، با مزایا، آمار و نکات مفید.
چگونه یک استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بسازید و یک برنامه برای اجرا

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یک شکل از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه‌های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندینگ شما استفاده می‌کند. اما این موضوع فقط درباره ایجاد حساب‌های تجاری و ارسال پست‌ها در زمان‌هایی که خودتان می‌خواهید نیست. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیازمند یک استراتژی پویا با اهداف قابل اندازه‌گیری است و شامل موارد زیر می‌شود:
حفظ و بهینه‌سازی پروفایل‌های شما.
ارسال عکس‌ها، ویدیوها، داستان‌ها و ویدیوهای زنده که نماینده برند شما هستند و جمعیت مربوطه را به خود جذب می‌کنند.
پاسخ به نظرات، اشتراک‌ها و لایک‌ها و نظارت بر شهرت شما.
دنبال کردن و درگیر شدن با دنبال‌کنندگان، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ساختن یک جامعه حول برند شما.
مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همچنین شامل تبلیغات پرداختی در شبکه‌های اجتماعی است، جایی که می‌توانید برای ظاهر شدن کسب‌وکار خود در میان تعداد زیادی از کاربران هدف قرار دهید.
بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با مزایای گسترده استفاده و چندکاربردی که دارد، یکی از کانال‌های رایگان و موثرتر برای بازاریابی کسب‌وکار شما است. در زیر، تعدادی از مزایای خاص بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آورده شده است:

انسانیت بخشیدن به کسب‌وکار شما: شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند که کسب‌وکار خود را به یک شرکت فعال در بازار خود تبدیل کنید. پروفایل، پست‌ها و تعاملات شما با کاربران، یک شخصیت قابل نزدیک شدن را شکل می‌دهند که مخاطبان شما می‌توانند با آن آشنا شوند، ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.
افزایش ترافیک: با لینک در پروفایلتان، لینک‌های پست‌های وبلاگی در پست‌هایتان و تبلیغاتتان، شبکه‌های اجتماعی یکی از برترین کانال‌ها برای افزایش ترافیک به وبسایت شما است که می‌توانید بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل کنید. علاوه بر این، نشانه‌های اجتماعی عامل SEO غیرمستقیمی هستند.
تولید سرنخ و مشتریان: شما همچنین می‌توانید مستقیماً در این پلتفرم‌ها، از طریق ویژگی‌هایی مانند فروشگاه‌های اینستاگرام/فیسبوک، پیام‌های مستقیم، دکمه‌های تماس با عملکرد در پروفایل و قابلیت رزرو وقت، سرنخ و مشتری تولید کنید.
افزایش آگاهی از برند: طبیعت بصری پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد تا هویت بصری خود را در میان جمعیت‌های بزرگ بسازید و آگاهی از برندتان را بهبود بخشید. و آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با سایر کمپین‌های شماست.
ساختن روابط: این پلتفرم‌ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم با دنبال‌کنندگان شما را باز می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توانید توسعه شبکه، جمع‌آوری بازخورد، برگزاری بحث‌ها و ارتباط مستقیم با افراد را انجامدهید.

آمارهای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با توجه به مزایاهای فوق، برای اثبات قدرت آن، نگاهی به برخی از آمارهای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بیاندازیم:

میانگین بزرگسالان آمریکا هر روز 2.25 ساعت را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند.
بیش از 70% از افرادی که تجربه مثبتی با یک کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند، این کسب‌وکار را به شبکه‌های خود توصیه خواهند کرد.
کاربران فیسبوک به طور میانگین هر ماه بر روی 12 تبلیغ فیسبوک کلیک می‌کنند.
81% از افراد از اینستاگرام برای تحقیق درباره محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
تقریباً 80% از کاربران توییتر احساس مثبت‌تری نسبت به یک کسب‌وکار دارند هنگامی که به توییت آن‌ها پاسخ می‌دهد.
4 از 5 نفر در لینکداین در تصمیم‌های تجاری دخیل هستند.
46% از کاربران تیک‌تاک بدون استفاده از برنامه های دیگر از این برنامه استفاده می‌کنند.

استراتژی بازاریابی موفق در شبکه های اجتماعی

یک استراتژی بازاریابی موفق در شبکه‌های اجتماعی برای هر کسب‌وکار متفاوت است، اما در زیر مواردی را بررسی می‌کنیم که همگی در این استراتژی‌ها وجود دارند:

شناخت مخاطب: بدانید که مخاطبان شما از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند، کی و چرا به آن‌ها می‌روند، چه نوع محتوایی را دوست دارند، با چه کسانی همراه هستند و موارد دیگری که درباره آن‌ها باید بدانید.
هویت برند: پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ چگونه می‌خواهید آن‌ها در هنگام مشاهده محتوای شما احساس کنند؟
استراتژی محتوا: اگرچه در شبکه‌های اجتماعی درجه‌ای از تصادفیت وجود دارد، اما شما به یک استراتژی محتوای ساختارمند نیاز دارید تا بتوانید صدایی پایدار داشته باشید و به طور منظم محتوای با کیفیت تولید کنید.
تجزیه و تحلیل: بررسی‌های قابل سنجش به شما در تدوین استراتژی کمک می‌کنند، از جمله شناخت کسانی که به آن‌ها دسترسی دارید، محتوای مناسب برای به اشتراک گذاشتن، بهترین زمان‌ها برای انتشار و موارد دیگر.
فعالیت منظم: شبکه‌های اجتماعی یک پلتفرم زمان‌بندی واقعی هستند. اگر می‌خواهید از آن برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید به طور منظم پست بگذارید، در تعامل با کسب‌وکار خود بمانید، به تعامل پاسخ دهید، با روند‌ها همراه باشید و پروفایل‌های دقیقی را حفظ کنید.
رویکرد ورودی: از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده نکنید. به جای آن، تمرکز خود را بر افزودن ارزش از طریق محتوای مفید و جذاب و ساختن روابط با دیگران قرار دهید. این عمل، در نتیجه، به طور طبیعی کسب‌وکار شما را تبلیغ خواهد کرد و دیگران نیز آن را برای شما ترویج خواهند کرد.

اکنون که شما اصول یک استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را می‌شناسید، زمان آن رسیده است که آن را به عمل بیاورید. برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما نقشه راهی برای اجرای استراتژی شما است. این برنامه ساختاری را بر دستاوردهای شما قرار می‌دهد تا بتوانید موفقیت خود را سنجیده و از منابع خود به طور هوشمندانه استفاده کنید. در زیر نحوه ایجاد برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را مشاهده می‌کنید:

انتخاب پلتفرم‌های مناسب: بر اساس مخاطب هدف خود، پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که برای صنعت شما محبوب هستند و همچنین پهنای باند شما. تنها تعدادی از پلتفرم‌ها را انتخاب کنید که بتوانید به طور فعال با آن‌ها هماهنگ شوید. همیشه می‌توانید با یکی شروع کنید و به تدریج بیشتر را اضافه کنید وقتی که با آن‌ها آشنا شده‌اید.
تعیین اهداف و مؤلفه‌ها: این اهداف باید ساده و مرتبط با وظایف باشند، مانند هر روز یک بار پست منتشر کنید برای مدت یک ماه، پروفایل‌های خود را تنظیم کنید یا تحلیل رقابتی انجام دهید. وقتی به یک ریتم عادی می‌رسید و بینش‌ها را جمع‌آوری می‌کنید، می‌توانید اهداف مشخص و استراتژیک‌تری مانند افزایش دنبال‌کنندگان خود به میزان X٪ یا منتشر کردن X [نوع محتواهایی که مخاطبان شما دوست دارند] در ماه تعیین کنید.
گزارش و تنظیمات منظم: از آمار هر پلتفرم برای شناسایی پست‌هایی که بیشترین تعامل را ایجاد می‌کنند، بررسی افزایش دنبال‌کنندگان و دیدن جمعیت مخاطب خود استفاده کنید. آنچه کار می‌کند را بهره‌برداری و بزرگ‌نمایی کنید و آنچه کار نمی‌کند را حذف کنید.

تمامی قواعد بازاریابی آنلاین

نکات بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی
آیا آماده‌اید با بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی شروع کنید؟ در ادامه چند نکته برای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی را برای شروع کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی خود مشاهده می‌کنید:

  • تولید محتوای متنوع: مطابق با سایر حوزه‌های بازاریابی آنلاین، محتوا در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیز اهمیت بالایی دارد. مطمئن شوید که به طور منظم پست می‌گذارید و اطلاعات واقعا ارزشمندی ارائه می‌دهید که مشتریان هدف شما آن را مفید و جالب می‌یابند. این شامل موارد زیر است:
  • راهنماها و نکات سریع
  • اخبار محلی و صنعتی
  • داده‌ها و بینش‌ها
  • نظرسنجی‌ها
  •  سوالات
  •  مسابقات
  • به‌روزرسانی‌ها
  •  اعلان‌ها
    همچنین به معنای استفاده از انواع فرمت‌هایی است که رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند، از جمله تصاویر، ویدئوها، استوری‌ها، جریان‌های زنده، فروشگاه‌های آنلاین و موارد دیگر.

پیوستگی را حفظ کنید: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی به کسب و کار شما امکان می‌دهد تا تصویر برند خود را در انواع مختلفی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی پروژه کنید. در حالی که هر پلتفرم شبکه‌ای محیط و صداهای خاص خود را دارد، هویت اصلی کسب و کار شما، بگونه‌ای که دوستانه، سرگرم‌کننده یا قابل اعتماد باشد، باید پیوستگی داشته باشد.

تنها پست نکنید – مشارکت کنید: به عبارت دیگر، فقط یک بار در ماه ورود به شبکه‌های اجتماعی برای برنامه‌ریزی و ارسال پست‌های خود کافی نیست. کانال‌های شبکه‌های اجتماعی جوامعی هستند. باید توجه کنید که کی با محتوای شما در تعامل است و بازخوردی را به آن‌ها ارائه دهید؛ به نظرات پاسخ دهید، پست‌های آن‌ها را لایک، به اشتراک بگذارید و نظری بنویسید، جریان‌های زنده بگذارید، نظرسنجی‌ها و سوالات زمان‌بندی شده را منتشر کنید تا بحث‌ها را آغاز کنید و محتوای دیگران را بازنشر کنید.

از ابزارهای ایجاد محتوا استفاده کنید: به شما قدرت ندهید که هیچکس به شما بگوید اینستاگرام پلتفرم رسانه‌ای تصویری‌تری است. همه آن‌ها هستند! اگر می‌خواهید در خوراک یک فرد متمایز شوید، باید پست‌های خود را با تصاویر جذاب همراه کنید – عکس‌ها، تصاویر، متن تبدیل شده به هنر. ابزارهای ایجاد محتوا مانند فریپیک و کانوا قالب‌ها و قابلیت‌هایی دارند که به شما اجازه می‌دهند به سرعت تصاویری زیبا و حرفه‌ای ایجاد کنید که لوگوی شما روی آن‌ها قرار داشته باشد و با برند شما پیوستگی داشته باشد.

استفاده مجدد، بازنشر و بازیافت محتوا: رسانه‌های اجتماعی محیطی پراز رقابت هستند، بنابراین اگر می‌خواهید با مخاطبان خود رونق بگیرید، باید به طور منظم محتوای عالی منتشر کنید. راز انجام این کار چیست؟ سه حرف R:

استفاده مجدد: یک پست فیسبوک را از نقدیهای مشتری ایجاد کنید، یک پست وبلاگ را به چندین توییت تقسیم کنید، یک مطالعه موردی را به یک نمایشگاه مشتری در اینستاگرام تبدیل کنید، یک دسته از یک وبینار را به یک پست اسلایدر در LinkedIn تبدیل کنید. امکانات بی‌نهایتی وجود دارد.

بازنشر: باید به میزان مناسبی انجام شود، اما راهی عالی برای پر کردن برنامه زمانبندی محتوای شما است. محتوای تولید شده توسط کاربران و محتوای افراد مؤثر را در اینستاگرام بازنشر و پست‌های کاربران را ریتوییت کنید. همچنین می‌توانید محتوا را از منابع قابل اعتماد جمع‌آوری کرده و لینک‌های آن‌ها را در پست‌های خود به اشتراک بگذارید.

بازیافت: ویدئوهای تیک‌تاک و ریل اینستاگرام خود را در یوتیوب منتشر کنید؛ پست‌های وبلاگی با عملکرد برتر خود را هر ماه به اشتراک بگذارید تا در معرض دنبال‌کنندگان جدید قرار بگیرید؛ ضبط‌های فیسبوک لایورا به کانال یوتیوب خود اضافه کنید.

آمارهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

میانگین بزرگسالان آمریکا هر روز 2.25 ساعت را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند.
بیش از 70٪ از افرادی که تجربه مثبتی را با یک کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به شبکه‌های خود توصیه می‌کنند.
کاربران فیسبوک در میانگین هر ماه بر روی 12 تبلیغ فیسبوک کلیک می‌کنند.
81٪ از افراد از اینستاگرام برای تحقیق درباره محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
تقریباً 80٪ از کاربران توییتر احساس مثبت‌تری نسبت به یک کسب و کار دارند وقتی به توییت آن‌ها پاسخ داده می‌شود.
4 نفر از هر 5 نفر در لینکداین تصمیمات تجاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
46٪ از کاربران تیک‌تاک به برنامه بدون هیچ تصمیم دیگری مشغول می‌شوند.

ایجاد برنامه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

حال که اصول استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌شناسید، زمان آن رسیده است که آن را به اجرا در  بیاورید. برنامه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما نقشه‌ی راهی برای اجرای استراتژی شما است. این برنامه ساختاری را بر روی تلاش‌های شما قرار می‌دهد تا بتوانید موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید و مطمئن شوید که منابع خود را به درستی مصرف می‌کنید. در زیر راهنمایی برای ایجاد برنامه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود آمده است:

انتخاب پلتفرم‌های خود: بر اساس مخاطب هدف خود، پلتفرم‌های محبوب برای صنعت شما و همچنین پهنای باند خود انتخاب کنید. تنها تعدادی از پلتفرم‌ها را انتخاب کنید که بتوانید به طور فعال با آن‌ها سر و کار داشته باشید. همیشه می‌توانید با یکی شروع کنید و به تدریج به آن‌ها اضافه کنید تا هنگام شناختن آن‌ها با آن‌ها سر و کار داشته باشید.
تعیین اهداف و هدف‌ها: این اهداف باید به سادگی و به صورت وظیفه‌مند باشند، مانند پست کردن یک بار در روز برای یک ماه، راه‌اندازی پروفایل‌های خود یا انجام تجزیه و  نوع محتوایی که مخاطبان خود پسندیده‌اند در ماه تعیین کنید.
  از آمار و تجزیه و تحلیل هر پلتفرم برای شناسایی پست‌هایی که بیشترین درگیری را ایجاد می‌کنند، بررسی اینکه آیا بیشترین دنبال‌کنندگان را دریافت می‌کنید و بررسی جمعیت مخاطبان خود استفاده کنید. از آنچه کار می‌کند بهره ببرید و آنچه کار نمی‌کند را حذف کنید.

بهترین پلتفرم‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کار

بهترین پلتفرم‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای کسب و کار شامل فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تیک‌تاک و اسنپ‌چت می‌شوند. پلتفرم‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مختلف نیاز به رویکردهای متفاوتی دارند، بنابراین در ادامه یک نمای کلی از هر یک به همراه تعداد کاربران، احساس کلی، مزایا، معایب و انواع محتوا آورده شده است.

می‌توانید نگاهی جامع به هر پلتفرم در اینجا بیاندازید: بزرگترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از قدرت آن‌ها.

فیسبوک بزرگترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان است و همچنین یکی از بزرگترین دایرکتوری‌های کسب و کارهای محلی است. افراد گروهی گسترده از گروه سنی مختلف از آن برای ارتباط با دوستان و خانواده، شرکت در گروه‌ها و انجمن‌ها، پیدا کردن و بازدید از کسب و کارهای نزدیک خود و دنبال کردن برندها استفاده می‌کنند.

فیسبوک

یک پلتفرم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی عالی برای:

ایجاد روابط با مشتریان فعلی
اعلام تغییرات ساعت کاری، رویدادها و دستاوردها
برگزاری بحث‌ها و پخش زنده
بازاریابی به سوی نسل بومرنگ

دسترسی آلی به پست‌ها در فیسبوک محدود است،.

منابع بیشتر برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در فیسبوک

  1. چگونه صفحه کسب و کار فیسبوک خود را رایگان تبلیغ کنیم؟
  2. راهنمای تبلیغات فیسبوک
  3. ۶۲ ایده پست فیسبوک برای افزایش دریافتن مخاطبان

یوتیوب

به یوتیوب به عنوان یک کانال بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فکر نکنید، شما می‌توانید ویدیوها را در کانال خود منتشر کنید؛ ویدیوهای دیگر را به اشتراک بگذارید، نظر بدهید و لایک کنید و حساب‌های دیگری که دوست دارید را دنبال کنید. علاوه بر این، شما یک فید منتخب در صفحه اصلی خود با ویدیوهای پیشنهادی خواهید داشت. کلید بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در یوتیوب این است که تلاش نکنید “ویروسی” شوید، بلکه ارزش افزوده ایجاد کنید. برای موارد زیر مناسب است:

آموزش‌ها، نکات و راهنماها
پخش زنده یوتیوب قابل خرید
تبلیغات
سئو

منابع بیشتر برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در یوتیوب

  1. ۸ راهنمای بهبود سئو یوتیوب برای رتبه بالاتر در جستجو
  2. ۶ راهکار برای تبلیغات سودمندتر در یوتیوب
  3. چگونه از یوتیوب برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنیم

اینستاگرام

اگرچه اینستاگرام بعد از لینکدین و توییتر وارد صحنه شد، اما به سرعت این پلتفرم‌ها را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد کاربر فعال ماهانه رسید. محبوبیت آن به خاطر فرمت‌های متنوع محتوا از جمله پست‌های فید، استوری‌ها، لایوها، ریلز و IGTV است. افراد از اینستاگرام برای دنبال کردن میلفوگرها و برندها که از آنها خرید می‌کنند و ارزش‌های شخصی خود را حمایت می‌کنند استفاده می‌کنند. با ایجاد بیوی اینستاگرام خود و سپس استفاده از آن برای:

  1. خرید اجتماعی
  2. بازاریابی کارآفرینانه
  3. محتوای تولید شده توسط کاربران
  4. فرهنگ سازمانی

با پارادایس  همراه باشید